مدیریت منابع انسانی

خط مشی و سیاست فسخ قرارداد و خاتمه کار

فسخ قرارداد

در سیاست خاتمه‌ و قطع همکاری چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

با وجود تمام تلاش‌هایی که کارفرمایان برای حفظ کارمندان خود انجام می‌دهند، گاهی اوقات این رابطه کاری به پایان می‌رسد. همه کارفرمایان نیاز به یک سیاست کتبی خاتمه‌ و قطع همکاری دارند تا مشخص کنند که چه چیزی پایان قرارداد کاری را رقم می‌زند.

نکات کلیدی در سیاست خاتمه‌ و قطع همکاری و مراحل خروج که باید شامل شوند، کدامند؟

یک سیاست جامع قطع همکاری به کارفرمایان کمک می‌کند تا این فرآیند را ساده‌سازی کنند تا به طور منفی بر کسب‌وکار تأثیر نگذارد، از جمله تأثیر بر روحیه کارکنان. همچنین به کارمندان کمک می‌کند تا قبل، در طول و بعد از جدایی از شرکت، بدانند چه انتظاری دارند.

سیاست خاتمه‌ی همکاری چیست؟

ساده‌ترین تعریف از یک سیاست قطع همکاری، یک سند کتبی است که جزئیات نحوه خاتمه‌ی همکاری کارمندان در سازمان شما را شرح می‌دهد. این سند هر مرحله از فرآیند خاتمه‌ی همکاری را مشخص می‌کند و دستورالعمل‌هایی را برای مدیریت و کارکنان منابع انسانی ارائه می‌دهد. این اطلاعات باید واضح و مستقیم باشد تا کارمندان بدانند چگونه و چرا ممکن است از کار اخراج شوند. این سیاست همچنین روشن می‌کند که اگر کارمندان بخواهند، چگونه می‌توانند داوطلبانه از کار خود استعفا دهند.

هنگامی که یک کارمند از یک سازمان خارج می‌شود، هم برای منابع انسانی و هم برای کارمند خروجی، این موضوع کافی است. سیاست خاتمه‌ی همکاری ساختاری را فراهم می‌کند تا استرس کمتری ایجاد شود. همچنین انتظارات همه طرفین را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، یک کارمند می‌داند که در آخرین روز کاری خود، به عنوان یک اقدام مودبانه (و امنیتی)، باید از محل کار خارج شود و برود. همانطور که یک سازمان سیاست‌های کتبی برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف اشتغال دارد، یک سیاست خاتمه‌ی همکاری نیز نحوه انجام این فرآیند در یک محیط کاری حرفه‌ای را مشخص می‌کند.

چرا سازمان شما به یک سیاست خاتمه‌ی همکاری نیاز دارد؟

از دیدگاه قانونی، داشتن یک سیاست کتبی خاتمه‌ی همکاری برای محافظت از سازمان شما در برابر مسئولیت‌ها و خطرات مرتبط با از دست دادن افراد، بسیار مهم است. از دیدگاه اخلاقی، این سیاست همچنین جزئیات نحوه برخورد با کارمندی که مشمول خاتمه‌ی همکاری اجباری است را با احترام مشخص می‌کند.

در اینجا برخی از دلایلی که سازمان شما به یک خاتمه‌ی همکاری رسمی نیاز دارد، آورده شده است:

  1. انطباق با قوانین کار

شرکت‌ها امروزه با تمرکز بر ایجاد تیم‌های موثر و کارآمد، چالش‌های زیادی دارند. بسیاری از آن‌ها جهانی شده‌اند یا کارمندانی دارند که دورکار هستند. داشتن یک فرآیند و سیاست کتبی خاتمه‌ی همکاری به کارفرمایان کمک می‌کند تا جنبه‌های قانونی مهمی مانند تفاوت بین خاتمه‌ی همکاری داوطلبانه و اجباری را پوشش دهند. این می‌تواند به جلوگیری از ادعاهای اخراج غیرقانونی و دعاوی قضایی کمک کند.

  1. شفافیت به عنوان یک کارفرما

از آنجایی که خاتمه‌ی همکاری یک موضوع حساس است، می‌تواند واکنش‌های احساسی شدیدی را از سوی کارمندان ایجاد کند. این شامل کارمند متأثر و همچنین افرادی می‌شود که برای انجام کار اضافی در شرکت می‌مانند. برای کاهش ترومای این انتقال برای همه، کارفرمایان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که تا حد امکان در مورد سیاست خاتمه‌ی همکاری خود شفاف هستند.

حتی اگر مجبور باشید خاتمه‌ی همکاری را از طریق یک جلسه مجازی با یک کارمند دورکار انجام دهید، لیندسی ویچر، معاون استراتژی عملیاتی در Randstad RiseSmart توصیه می‌کند: “صادق و همدل باشید.” او می‌افزاید: “شفاف، دقیق و تا حد امکان واضح باشید.” این به جلوگیری از سوء تفاهم کمک می‌کند.

  1. مدیریت تعدیل‌های اقتصادی

یکی از دشوارترین زمان‌ها در یک سازمان زمانی است که کارمندان به دلیل کمبود کار باید اخراج شوند. اقتصاد کشور می‌تواند بر هر کسب‌وکاری تأثیر بگذارد و باعث شود که بخشی یا کل نیروی کار تعدیل شود. سیاست کتبی خاتمه‌ی همکاری باید شامل اطلاعات مربوط به قانون اطلاع‌رسانی تعدیل و بازآموزی نیروی کار (WARN) باشد. این قانون از کارفرمایان با 100 کارمند یا بیشتر می‌خواهد که 60 روز قبل از تعطیلی کارخانه یا تعدیل 50 کارمند یا بیشتر، اطلاع رسانی کنند که البته این قانون در کشور و شرکت‌های مختلف متفاوت است.

  1. اقدامات انضباطی و عملکردی

یک سیاست کتبی عملکرد مثبت را تقویت می‌کند و عواقب اقدامات منفی را مشخص می‌کند. به عنوان بخشی از سیاست‌های یک سازمان، فرآیند عملکرد و انضباطی نیز باید شامل اطلاعاتی در مورد خاتمه‌ی همکاری کارمندان باشد.

به عنوان مثال، صدور تذکر شفاهی برای اولین تخلف کاری، یک عمل استاندارد است. سپس، اگر مشکل ادامه داشت، با اخطارهای کتبی به کارکنان پیگیری کنید. اگرچه خاتمه‌ی همکاری باید آخرین راه حل باشد، اما عملکرد یا رفتار منفی مزمن که سایر کارمندان و کسب‌وکار را در معرض خطر قرار می‌دهد، می‌تواند منجر به خاتمه‌ی همکاری یک کارمند شود.

سیاست خاتمه‌ی همکاری باید شامل چه مواردی باشد؟

یک سیاست کتبی خوب خاتمه‌ یا قطع همکاری شامل اطلاعاتی است که منابع انسانی و مدیریت برای پردازش موفقیت‌آمیز پایان رابطه یک کارمند با شرکت به آن نیاز دارند. شما باید عناصر خاصی را در سیاست و رویه‌های خاتمه‌ی همکاری کارمندان بگنجانید که باید شامل موارد زیر باشد:

  • توضیح انواع مختلف قطع همکاری

ضروری است که کارمندان انواع مختلف خاتمه‌ی همکاری و معنای آن برای حرفه خود را درک کنند. به عنوان مثال، کارمندی که خاتمه‌ی همکاری داوطلبانه دارد، می‌تواند هر زمان که بخواهد، با اطلاع قبلی به کارفرما، این کار را انجام دهد. ارتباط این موضوع برای تداوم کسب‌وکار و همچنین حفظ فرصت‌های احتمالی اشتغال مجدد پس از استعفا، مهم است.

  • وقفه‌های شغلی مانند مرخصی اجباری، پایان قرارداد، بازنشستگی، کاهش کار، مرخصی پزشکی خانوادگی یا شخصی و غیره نباید به کارمندان آسیب طولانی‌مدت برساند.

لازم به ذکر است که اگر یک کارمند برای چند روز غیبت داشته باشد، این امر ترک کار و/یا جدایی داوطلبانه تلقی می‌شود. این امر باعث می‌شود که کارمند برای استخدام مجدد واجد شرایط نباشد.

1.قطع همکاری اجباری

2.خاتمه‌ی همکاری به دلیل مشکلات کارمند

خاتمه‌ی همکاری به دلیل سرسپردگی کارمند، نقض قرارداد، عملکرد ضعیف مداوم، رفتار پرخطر یا منفی، نقض سیاست‌های محل کار یا فعالیت‌های غیرقانونی – این موارد به هیچ وجه تقصیر کارفرما نیست. سیاست خاتمه‌ی همکاری باید مراحل لازم برای آموزش و اقدامات انضباطی کارمند را مشخص کند. این می‌تواند شامل حمایت احتمالی شرکت برای رسیدگی به مسائل سوء مصرف مواد یا موانع عملکرد خوب باشد.

  • سیاست خاتمه‌ی همکاری

سیاست‌های خاتمه‌ی همکاری همچنین باید شامل اطلاعات اصلی مانند پوشش سیاست، نحوه اخطار و فرآیند هر خاتمه‌ی همکاری باشد. این سیاست همچنین باید مشخص کند که چه کسی مسئول مدیریت خاتمه‌ی همکاری کارمند، مستندسازی آن و میزان دخالت اولیه منابع انسانی است. این می‌تواند به نوع خاتمه‌ی همکاری مورد نیاز بستگی داشته باشد، اما سیاست باید اصول اولیه را به طور جامع مشخص کند.

  • در نظر گرفتن تجربه کارمند و تیم مدیریت

آن‌ها چه چیزی باید بدانند تا خود یا شرکت را در معرض خطر قرار ندهند؟ یکی از مثال‌های رایج این است که یک کارمند خروجی چقدر باید به کارفرمای خود اطلاع دهد. ممکن است کارمندان پیشنهاد شغلی دیگری داشته باشند و نتوانند دو هفته‌ی استاندارد را اطلاع دهند. چگونه این موضوع مدیریت می‌شود تا کارمند بتواند با شرایط خوب ترک کند؟ کارفرمایان چه حقوقی دارند اگر مجبور باشند کارمندی را به دلایل انضباطی اخراج کنند؟ این سیاست باید به همه این جنبه‌ها بپردازد.

  • چک لیست خاتمه‌ی همکاری و خروج

یکی از اجزای مفید که همه سیاست‌های خاتمه‌ی همکاری کارمندان می‌توانند شامل شوند، چک لیست خروج است. این به تعریف مراحل و دستورالعمل‌های زمان نهایی کارمند، از جمله آخرین روز کاری او کمک می‌کند. همانطور که برای جذب کارکنان جدید وقت می‌گذارید، فرآیند ساختاری برای تسهیل خروج آن‌ها از شرکت نیز دارید. چک لیست خروج می‌تواند شامل زمان و نحوه بازگرداندن اموال شرکت (لباس فرم، تلفن همراه، وسایل نقلیه، کلید، گذرنامه امنیتی، کتابچه راهنما و غیره) باشد.

ارتباط برقرار کنید که چه چیزی به عنوان مهمانی خداحافظی برای کارمندانی که برای دنبال کردن آرزوهای شغلی دیگر ترک می‌کنند، مجاز است.

یک مصاحبه خروج با کارمند برنامه‌ریزی کنید تا اطلاعات مفیدی را جهت تلاش‌ برای حفظ کارکنان جمع‌آوری کنید. در نهایت، آخرین روز کارمند را برنامه‌ریزی کنید. این می‌تواند شامل حذف دسترسی به سیستم کامپیوتری شرکت و خروج همراه با امنیت باشد.

  • مالیات و مزایا

در بسیاری از موارد، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد به کارمند اخراجی یک بسته هدیه خروج ارائه دهد. این می‌تواند به کاهش ضربه به کارمند جهت خاتمه‌ی همکاری اجباری به دلیل تعدیل نیرو یا تعطیلی شرکت کمک کند. هدیه خروج کارمند استاندارد شامل یک ماه حقوق و دسترسی به طرح مزایای حمایت‌شده توسط شرکت تا زمانی که COBRA فعال شود، است. همچنین می‌تواند شامل مزایای دیگری مانند پاداش نقدی یا سهام باشد. تهیه یک نامه‌ی مرجع برای دادن به کارمند جهت پیدا کردن شغل بعدی او مفید است.

یک نامه‌ مرجع و هدیه خروج برای کارمند آماده کنید تا بتواند آن را بررسی کرده و با شرایط آن موافقت کند. در اینجا یک مثال عالی از یک توافقنامه‌ی جدایی کارمند از سازمان آورده شده است.

حمایت و پشتیبانی اضافی

پاندمی COVID-19 بسیاری از کارمندان را در یک وضعیت منحصر به فرد قرار داد. آن‌ها یا مجبور به کار از راه دور بودند یا به دلیل ماهیت وظایف خود دیگر قادر به انجام کار خود نبودند. برخی از ایالت‌ها مزایای بیکاری سخاوتمندانه‌ای داشتند که به افراد اجازه می‌داد تا منتظر بمانند. برخی دیگر با تأخیر مواجه شدند و حمایت مالی لازم برای پوشش حتی هزینه‌های اولیه را ارائه نکردند. این کارگران مجبور شدند به دنبال گزینه‌های شغلی دیگری باشند – یک چشم‌انداز چالش‌برانگیز در وسط اپیدمی.

فرض کنید این موضوع در مورد شرکت شما صدق می‌کند. در این حالت، می‌توانید به کارمندان این آپشن را بدهید که ارتباط را قطع کنند، اما برای محافظت از شهرت حرفه‌ای آن‌ها، یک هدیه جدایی کارمند سخاوتمندانه‌تر ارائه دهید که مزایای پزشکی کافی را فراهم کند. بسته به بودجه‌ی خود، می‌توانید جدایی را بر اساس سال‌های خدمت یا معیارهای عملکردی ارائه دهید. Airbnb یک قدم فراتر رفت و به همه کارمندان 14 هفته حقوق جدایی ارائه کرد. این شرکت همچنین هزینه بیمه درمانی را برای یک سال پس از اخراج کارمندان پرداخت کرد.

به‌غیر از همه‌گیری، نوع دیگری از حمایت که می‌تواند به بهبود برند کارفرمایی شما و روان‌تر شدن خاتمه‌ی همکاری کمک کند، اضافه کردن مزایای جایابی شغلی است. این شامل ارائه تا 6 ماه مشاوره شغلی و حمایت برای یافتن شغل جدید است.

نکات مهم دیگر در سیاست خاتمه‌ی همکاری شما

اگر چند نکته‌ی اضافی را برای اطمینان از طراحی و مدیریت خوب سیاست خاتمه‌ی همکاری کارکنان ذکر نکنیم، کوتاهی کرده‌ایم. هنگام توسعه فرآیند خاتمه‌ی همکاری کارکنان سازمانی خود، این عوامل را در نظر داشته باشید.

سیاست خاتمه‌ی همکاری را برای همه کارکنان قابل دسترسی کنید. می‌توانید به راحتی این سیاست را به دفترچه راهنمای کارکنان خود اضافه کنید تا کارمندان بتوانند 24/7 به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. دفترچه راهنمای شما می‌تواند در قالب دیجیتال در یک ویکی شرکت امن یا شبکه اشتراک فایل گنجانده شود. این سیاست را سالانه بررسی کنید و در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید.

با کارمندان با مهربانی، احترام و وقار رفتار کنید. صرف نظر از دلیل خاتمه‌ی همکاری یک کارمند، این زمان مناسبی برای بی‌ادبی با آن‌ها نیست. همه انسان‌ها سزاوار احترام و همدلی هستند. این می‌تواند تفاوت زیادی در زندگی یک کارمند ایجاد کند زیرا خاتمه‌ی همکاری می‌تواند احساسی باشد. هرچه منابع انسانی و مدیریت بتوانند یک خروج مثبت‌تر فراهم کنند، احتمال کمتری وجود دارد که کارمند بعداً فکر یا رفتار منفی داشته باشد.

بهترین زمان و مکان را برای خاتمه‌ی همکاری انتخاب کنید. در یک اتاق کنفرانس نزدیک به خروجی ساختمان جلسه برگزار کنید و از کارمند دیگری بخواهید به عنوان ادب، وسایل متعلق به کارمند را جمع‌آوری کند. کاتلین بونزیک، بنیانگذار و مدیر اجرایی مؤسسه پیشگیری از خشونت در محل کار به CNN گفت: “نقطه‌ی خاتمه‌ی همکاری شاید بهترین فرصت برای جلوگیری از خشونت در محل کار باشد” و افزود که این تجربه “تقریباً مانند طلاق از یک خانواده است، زیرا آمریکایی‌ها امروزه تمایل دارند بیشتر وقت خود را در محل کار [با همکاران] نسبت به خانه بگذرانند.”

اهمیت مستندسازی

کل فرآیند را مستند کنید. چه خاتمه‌ی همکاری داوطلبانه باشد یا قطع همکاری اجباری، به دلیل تعدیل نیرو یا تعطیلی شرکت ایجاد شده باشد، موقت یا دائمی – باید همه جنبه‌ها را مستند کنید و از کارمندان بخواهید موارد را امضا کنند. شما در حال ثبت تمام ارتباطات، ارزیابی‌های عملکرد، اقدامات انضباطی و سایر عناصری هستید که یک پرونده برای خاتمه‌ی همکاری ایجاد می‌کنند.

تعریف سیاست استخدام مجدد پس از خاتمه‌ی همکاری

اگر شرکت شما با استخدام مجدد کارمندانی که شرکت را ترک کرده‌اند موافق است، باید اطمینان حاصل کنید که واجد شرایط هستن و فرآیند آن را در سیاست خود مشخص می‌کنید. اکثر سازمان‌ها فقط در صورتی اجازه استخدام مجدد می‌دهند که کارمند با شرایط خوب سازمان را ترک کرده باشد و اطلاعیه‌ی لازم را ارائه کرده باشد.

حل و فصل امور ناتمام

خاتمه‌ یا قطع همکاری کارمند خوشایندترین فرآیند منابع انسانی نیست. یک سیاست قطع همکاری قوی به شما و کارمندان‌تان کمک می‌کند تا این فرآیند و مراحل آن را هدایت و روشن کنید. همچنین به محافظت از سازمان در برابر ادعاها و دعاوی بی‌اساس ایجاد شده توسط کارمندان سابق انتقام‌جو کمک می‌کند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *