مدیریت منابع انسانی

چگونه حرفه منابع انسانی خود را در بحران رکود ثابت نگه داریم؟

چگونه حرفه منابع انسانی خود را در بحران رکود ثابت نگه داریم؟

از آنجایی که بازار کار به طور فزاینده‌ای رقابتی و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود، برای متخصصان منابع انسانی بیش از هر زمان دیگری مهم است که مشاغل خود را از رکود حفظ کنند.

این به معنای توسعه مهارت‌های (آینده) مورد نیاز در حال حاضر برای جلوتر ماندن از بازی و پیشرفت در هر شرایط اقتصادی است. در این مقاله به مهارت‌هایی که منابع انسانی نیاز دارند و مراحلی که می‌توانید برای توسعه آنها بردارید، پرداخته شده است.

رقابتی ماندن در رکود

رکودهای اقتصادی اخیر بسیاری از رهبران سازمان‌ها را دچار تنبلی کرده است. رکود اقتصادی می‌تواند منجر به یک رکود بالقوه شود و این نگرانی باعث شده است که برخی از شرکت‌ها به طور پیشگیرانه کارکنان خود را کاهش دهند یا کمربند خود را بیشتر سفت کنند. حتی 61 درصد از اقتصاددانان احتمال رکود اقتصادی در سال 2023 را پیش‌بینی کردند.

اگرچه ما (در آمریکا) هنوز در یک رکود نیستیم و نمی‌توانیم با اطمینان 100٪ پیش بینی کنیم که چنین رکودی وجود خواهد داشت، به عنوان متخصصان منابع انسانی مهم است که مفاهیم، ​​چالش‌ها و فرصت‌های بالقوه ارائه شده در زمان عدم اطمینان اقتصادی را درک کنیم.

بیایید پیامدهای رکود اقتصادی را بررسی کنیم. در طول این دوره‌ها، کسب و کارها ممکن است کاهش تقاضا برای محصولات یا خدمات خود و افزایش فشار هزینه را تجربه کنند. این امر باعث می‌شود سازمان‌ها تصمیم‌های سختی بگیرند، به‌ویژه هنگام کاهش هزینه‌ها، کاهش کارکنان، یا صدور حکم توقف استخدام. علاوه بر این، کسب‌وکارها ممکن است به دنبال راه‌های نوآورانه و مقرون‌به‌صرفه برای ساده‌سازی عملیات، مانند پیاده‌سازی اتوماسیون باشند.

این تصمیمات مستقیماً بر منابع انسانی تأثیر می‌گذارد، زیرا متخصصان منابع انسانی نقش اساسی در مدیریت نیروی کار دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که سازمان استعداد و مهارت‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را دارد.

در یک رکود، متخصصان منابع انسانی ممکن است نیاز داشته باشند که موقعیت‌های پیچیده‌ای مانند اخراج  و سایر ملاحظات قانونی را طی کنند، اما همچنین باید به کسب‌وکار در اتخاذ مدل‌های تجاری جدید در پاسخ به جو بازار در حال تغییر کمک کنند و خود حرفه منابع انسانی برای نشان دادن ارزشی که در شرایط عدم اطمینان اقتصادی برای سازمان به ارمغان می آورد با فشارهای جدیدی روبرو خواهد شد. این امر مستلزم رویکردی فعال برای توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های آینده برای کمک به کسب‌وکار در مقابله با طوفان و موقعیت خود به عنوان یک شریک تجاری ارزشمند منابع انسانی است.

آن دسته از متخصصان منابع انسانی که در ارتقاء مهارت خود در دوران قبل از رکود سرمایه گذاری می‌کنند، برای مقاومت در برابر چالش‌های بالقوه آماده‌تر خواهند بود و موقعیت بهتری برای ارائه ارزش به کسب و کار خواهند داشت.

مزایای ارتقاء مهارت برای متخصصان منابع انسانی

دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که چرا متخصصان منابع انسانی باید به دنبال این باشند که با ارتقاء مهارت، خود را به عنوان شرکای ضروری در تجارت قرار دهند. این مزایا عبارتند از:

  • امنیت شغلی:

 79 درصد از متخصصان منابع انسانی مهارتی برای مقابله با چالش‌های منابع انسانی که در پنج سال آینده با آن‌ها مواجه خواهند شد را ندارند. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، تجهیز خود به مهارت‌ها و شایستگی‌های مرتبط به نشان دادن ارزش مداوم شما برای کسب‌وکار کمک می‌کند.

  • افزایش پتانسیل درآمد:

 یک متخصص منابع انسانی که دارای مهارت‌ها و شایستگی‌هایی است که سازمان‌ها برای رقابتی ماندن نیاز دارند، در موقعیت بهتری برای استخدام و دریافت حقوق بالاتر خواهد بود. افزایش فرصت‌های پیشرفت شغلی برای مثال، جدی گرفتن پیشرفت خود، با حفظ مهارت‌ها و شایستگی‌ها، فرصت‌های بیشتری را برای پیشرفت شغلی باز می‌کند.

  • توانایی کار کردن در موقعیت‌های شغلی جدید HR:

ارتقاء مهارت نیز در مورد کسب شایستگی‌های مورد نیاز در آینده (نزدیک) است. به این ترتیب، متخصصان منابع انسانی که خود را ارتقا می‌دهند، توانایی خود را برای ایفای نقش‌های جدید و نوظهور در منابع انسانی افزایش می‌دهند.

  • افزایش توانایی برای مدیریت نوآوری و تغییر در سازمان:

ارتقاء مهارت همچنین داشتن ذهنیت رشد، کنجکاو بودن و تمایل به یادگیری است. به این ترتیب، توانایی افراد برای مدیریت نوآوری و تغییر سازمانی را افزایش می‌دهد.

  • تبدیل به یک شریک تجاری ارزشمند منابع انسانی شوید:

سازمان‌هایی با شرکای تجاری کارآمد منابع انسانی، عملکرد، درآمد و سود کارکنان را به ترتیب 22، 7 و 9 درصد افزایش داده‌اند.

خطرات عدم ارتقاء مهارت در دوران رکود

اگر متخصصان منابع انسانی از طریق مهارت‌ها و فعالیت‌های خود ارزشی برای سازمان نداشته باشند ممکن است به جای یک دارایی استراتژیک به عنوان یک هزینه اضافی در نظر گرفته شوند. در سطح فردی، خطرات شغلی نیز وجود دارد که یک متخصص منابع انسانی ممکن است با آن‌ها روبرو شود:

  • رکود در رشد و توسعه شغلی:

شما باید مهارت‌ها و شایستگی‌های جدیدی را توسعه دهید تا رشد شغلی خود را در مقطعی حفظ کنید.

  • افزایش آسیب پذیری در برابر بیکاری و از دست دادن شغل:

همانطور که شرکت‌ها به دنبال کاهش بخش‌های فناوری اطلاعات هستند، بخش منابع انسانی نیز مصون نخواهد بود، به خصوص اگر شغل شما از طریق اتوماسیون منابع انسانی غیرقابل جبران یا حتی قابل تعویض باشد. همانطور که فناوری منابع انسانی گسترش می‌یابد، شرکت‌ها به خودکارسازی وظایف منابع انسانی بیشتر ادامه می‌دهند، به خصوص در زمان رکود. بسته به موقعیت شغلی شما، ممکن است این خطر وجود داشته باشد که شغل شما (تا حدی) خودکار شود. ارتقاء مهارت می‌تواند به شما کمک کند که نقش‌ها را آسان‌تر تغییر دهید و از دست دادن شغل خود جلوگیری کنید.

  • کاهش پتانسیل درآمد و آینده شغلی:

به خصوص در یک رکود اقتصادی، افزایش استاندارد سالانه حقوق کمتر رایج می‌شود. کارمندان ممکن است مجبور باشند چیزهای اضافی را برای «کسب دستمزد» به روی میز بی‌اورند، مانند مهارت‌های تازه کسب شده که به سازمان کمک می‌کند رقابتی باقی بماند.

خوشبختانه، گام‌های راهبردی وجود دارد که متخصصان منابع انسانی می‌توانند برای اجتناب از این خطرات و کمک به تضمین ادامه ارزش‌گذاری برای کسب‌وکار بردارند.

2 بخش زیر نشان می‌دهد که آینده منابع انسانی باید روی چه مهارت‌هایی تمرکز کند و چگونه می‌توان آن‌ها را از امروز شروع کرد.

حفظ HR در زمان رکود

دوره جامع مدیریت منابع انسانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه مدیریت منابع انسانی می‌توانید در دوره جامع مدیریت منابع انسانی شرکت نمایید.

15 مهارت برتر آینده که منابع انسانی باید توسعه یابد

4 شایستگی اصلی را که متخصصان منابع انسانی باید توسعه دهند، شامل:

  • حمایت از مردم (People advocacy)
  • هوش تجاری (Business acumen)
  • علم داده (Data literacy)
  • مهارت دیجیتال (Digital dexterity)

این شایستگی‌ها باید علاوه بر شایستگی‌های عملکردی خاص توسعه یابند.

در حالی که مهارت‌های مرتبط با شما به عواملی مانند آرزوهای شغلی HR و نقش فعلی شما بستگی دارد، مهارت‌های عمومی‌تری برای همه پزشکان منابع انسانی مورد نیاز است.

مهارت‌های فنی:

  • مدیریت پروژه
  • مدیریت تغییر
  • تجزیه و تحلیل افراد
  • مدیریت معاملات استراتژیک
  • طراحی سازمانی

مهارت‌حل مسئله:

  • تفکر انتقادی
  • تفکر سیستمی

مهارت‌های نرم:

  • مذاکره
  • همکاری
  • مدیریت ذینفعان
  • ادغام تفاوت های فرهنگی

مهارت‌های آینده نگر:

  • تاب آوری
  • خودمراقبتی
  • مدیریت ریسک
  • اخلاق و حریم خصوصی داده‌ها

بسیاری از این مهارت‌ها بخشی از شایستگی‌های گسترده‌تر منابع انسانی است که در ابتدای این بخش ذکر شد و به شما کمک می‌کند تا به یک HR حرفه‌ای به شکل T تبدیل شوید. متخصصان منابع انسانی به شکل T دارای مجموعه‌ای جامع‌تر از مهارت‌ها فراتر از تخصص خود هستند، که آن‌ها را قادر می‌سازد تا سازمان را از طریق چالش‌ها و زمان‌های مختلف تغییر مانند یک رکود، رهبری کنند.

گام‌های مهم جهت حفظ حرفه منابع انسانی در هنگام رکود

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید شغل HR خود را در رکود مقاوم کنید. کارهایی که می‌توانید به طور پیشگیرانه خودتان انجام دهید تا کنترل پیشرفت شغلی خود را در دست بگیرید، مهارت‌ها را بسازید و نسبت به موقعیت خود احساس اطمینان بیشتری کنید.

  1. مسیر شغلی HR خود را ترسیم کنید

با ترسیم مسیر شغلی HR خود شروع کنید. این شما را قادر می‌سازد تا مسیری را که می‌خواهید پیشرفت کنید بر اساس اهداف و قابلیت‌های شغلی منابع انسانی خود را تعیین کنید.

برنامه مسیریابی شغلی شما بینش‌های ارزشمندی را در مورد موارد زیر ارائه می‌دهد:

  • مهارت‌ها و شایستگی‌ها
  • فرصت‌های بالقوه توسعه عمودی و افقی در داخل و خارج از سازمان
  • شکاف‌های مهارتی موجود که باید برای پیشرفت در حرفه خود برطرف کنید
  • منابعی که می‌توانید برای پر کردن شکاف‌های مهارتی خود استفاده کنید.

فرض کنید شما در حال حاضر به عنوان مدیر منابع انسانی کار می‌کنید اما می‌خواهید مدیر حقوق و مزایا شوید. برای موفقیت در این نقش، باید (در میان سایر موارد) مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • سواد داده
  • مهارت دیجیتال
  • مهارت‌های مدیریت پروژه
  • آگاهی از جبران خدمت و مزایا

در حالی که ممکن است قبلاً دو مهارت و شایستگی اول را در نقش مدیر منابع انسانی خود توسعه داده باشید، ممکن است لازم باشد 2 مورد آخر برای کمک به پیشرفت در این موقعیت ایجاد شود.

  1. مهارت های فعلی خود را بررسی کنید.

هنگامی که مسیر شغلی خود را ترسیم کردید و می‌دانید به کجا می‌خواهید بروید، وقت آن است که مهارت‌ها و شایستگی‌های فعلی خود را بررسی کنید. دو دلیل اصلی برای بررسی مهارت‌های شخصی وجود دارد:

  • درک اینکه چگونه برای سازمان ارزش قائل هستید.
  • شکاف‌های مهارتی بالقوه کجاست که می‌توانید شروع به رسیدگی کنید.

بسته به منابع زمانی (و مالی) خود، می‌توانید همزمان روی یک یا هر دو مهارت کار کنید. ممکن است لازم باشد با مدیر خود تماس بگیرید و درخواست شرکت در دوره‌های مالی آنلاین داشته باشید.

نحوه بررسی مهارت‌های شخصی ساده در 3 مرحله

فهرستی از مهارت‌های فعلی خود و مهارت‌هایی که برای پیشرفت با توجه به مسیر شغلی HR خود نیاز دارید، ایجاد کنید. از یک سیستم امتیازدهی مانند شکل زیر برای ارزیابی خود در این مهارت‌ها استفاده کنید.

  • 4 = تجربه و تخصص عالی
  • 3 = دانش و تجربه خوب
  • 2 = کمی دانش و تجربه
  • 1 = علاقه مند به یادگیری و دانستن بیشتر
  • 0 = بدون دانش یا تجربه

از آنجایی که ممکن است ارزیابی تجربه و تخصص خود در مورد مهارت‌های خاص دشوار باشد، همیشه خوب است که فردی را داشته باشید که به او اعتماد دارید تا یک بررسی مشابه از مهارت‌های شما انجام دهد، مانند مدیر خط، مربی یا یکی از همتایان شما.

نتایج را مقایسه کنید و آن‌ها را با مدیر خود در میان بگذارید تا ببینید آیا آن‌ها دقیقاً نشان دهنده مهارت‌ها و شایستگی‌های فعلی شما هستند یا خیر. در مرحله بعد، می‌توانید یک برنامه اقدام برای پر کردن شکاف مهارت‌های خود ایجاد کنید.

  1. اهداف توسعه منابع انسانی حرفه‌ای خود را در اولویت قرار دهید.

اهداف توسعه حرفه‌ای منابع انسانی بر بهبود مهارت‌ها و شایستگی‌های افراد برای احساس اطمینان بیشتر در نقش خود و پیشرفت در حرفه‌شان تمرکز دارد.

به محض اینکه مسیر شغلی HR خود را ترسیم کردید و فهرستی از مهارت‌های فعلی خود را تهیه کردید، می‌توانید اهداف مشخصی برای توسعه (ارتقای مهارت) برای خود تعیین کنید.

به عنوان مثال، هدف اصلی شما بهبود مهارت‌های تجزیه و تحلیل افراد است.

سپس می‌توانید به شکل زیر این هدف را گسترده‌تر کنید:

  • دریافت گواهینامه آموزشی تجزیه و تحلیل کارکنان
  • بهبود مهارت‌های Excel
  • کار کردن به مدت یک هفته با متخصص تجزیه و تحلیل کارکنان یا تجزیه و تحلیل داده‌ها
  1. از فرصت‌های شرکت برای ارتقاء مهارت خود استفاده کنید

سازمان‌ها تنها کسانی نیستند که از عدم اطمینان اقتصادی کنونی رنج می‌برند. راه‌های دیگری برای کمک به ارتقای مهارت وجود دارد که هزینه زیادی نخواهد داشت.

به عنوان مثال، بگویید می‌خواهید مهارت‌های تفکر انتقادی خود را توسعه دهید. برای رسیدن به این هدف راه‌های ارزان قیمت مختلفی وجود دارد، مانند:

  • پیدا کردن مربی همسالان
  • آموزش‌های میکرو منتورینگ
  • آموزش در حین کار
  • آموزش عملی حین کار
  • دوره های رایگان آموزش منابع انسانی و دوره‌های مدیریت منابع انسانی برای مبتدیان
  1. ارزش خود را به سازمان نشان دهید.

علی‌رغم نقش برجسته منابع انسانی در طول همه‌گیری کرونا، سهامداران و رهبران همچنان نقش منابع انسانی در سازمان را نادیده می‌گیرند.

نشان دادن ارزشی که تیم منابع انسانی برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد تبدیل به یک چالش بزرگ برای متخصصان hr شده است. به همین دلیل است که برای منابع انسانی ضروریست که به دنبال فرصت‌هایی بگردند تا بتوانند به شرکت ارزش بی‌افزایند و موفقیت‌ها را به بقیه بخش‌های سازمان منتقل کنند.

به عنوان مثال، در مواجهه با پیشرفت‌های سریع فناوری و مدل‌های کسب و کار در حال تحول، سازمان‌ها نیاز به داشتن نیروی کار چابک و سازگار دارند. منابع انسانی می‌تواند با توسعه استراتژی‌های استعدادی که بر توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز در آینده اولویت‌بندی می‌کنند، ارزش ایجاد کند.

با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این استراتژی‌های استعداد، تبدیل آن‌ها به پول (یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و غیره) و سپس انتقال موفقیت، تیم‌های منابع انسانی می‌توانند ارزش خود را برای سازمان به نمایش بگذارند.

  1. شبکه و ارتباطات (HR) خود را به روز نگه دارید.

بسیاری از مردم دوست ندارند در یک دایره ارتباطی باشند. زیرا شبکه سازی لزوماً به معنای شرکت در رویدادها و صحبت با افرادی که نمی‌شناسید نیست.

  • برای به روز نگه داشتن ارتباطات منابع انسانی باید:
  • ارسال یک پیام دوستانه به همکار یا مدیر سابقی که با او همکاری داشتید.
  • نوشیدن یک قهوه (یا مجازی) با شخصی از که از قبل با او همکاری موفقی داشتید.
  • یا تماس با استخدام کننده‌ای که چند ماه پیش با شما تماس گرفته است.

فهرستی از افرادی که در سال گذشته با آن‌ها در تماس بوده‌اید، چه در سازمان و چه در خارج از سازمان، که ممکن است بتوانند ایده‌ها یا اطلاعاتی در مورد فرصت‌های شغلی بالقوه به شما بدهند، تهیه کنید.

این یک نقطه شروع عالی برای:

  • به اشتراک گذاشتن تجربیات
  • بررسی راهنمایی و نظرات
  • پیدا کردن یک کوچ یا منتور
  • در نظر داشتن فرصت‌های شغلی
  1. تاب آوری و خوش‌بینی خود را در اولویت قرار دهید.

هیچ یک از مراحل ذکر شده در بالا موفقیت آمیز نخواهد بود اگر در آستانه فرسودگی شغلی باشید، از نظر جسمی رنج ببرید. بنابراین، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که سلامت کلی خود را در اولویت قرار دهید و موارد زیر را در ذهن داشته باشید.

خودآگاهی: شناخت و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف خود و داشتن صراحت و صداقت در مورد آن‌ها.

عمل کردن: اگر به کمک نیاز دارید یا چیزی شما را آزار می‌دهد در مورد آن صحبت کنید و اگر کسی گوش نمی‌دهد، شجاعت تصمیم گیری شجاعانه را داشته باشید.

بخشیدن: با خودت مهربان باش. روی چیزهایی تمرکز نکنید که آنطور که باید پیش نرفتند، روی چیزهایی که انجام دادید تمرکز کنید.

آموزش: همواره در تلاش برای پیشرفت و آموزش باشید. ذهنیت رشد داشته باشید و به یادگیری مهارت‌ها و شایستگی‌های جدید ادامه دهید.

چگونگی ایجاد انگیزه به مدیر برای پرداخت هزینه یادگیری و توسعه (L&D)

از مدیر خود بپرسید که آیا شرکت شما از آموزش حمایت می‌کند. در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که به شما کمک می‌کند چگونه مدیر خود را متقاعد کنید که در راستای یادگیری و توسعه کارکنان هزینه پرداخت کند و از کارکنان در این مسیر حمایت نماید.

  • مورد کسب و کار را برای ارتقاء مهارت شناسایی کنید.
  • یک مورد قانع کننده برای بازگشت سرمایه (ROI) و هزینه‌های L&D ایجاد کنید.
  • اهداف آموزشی خود را با اهداف استراتژیک سازمان هماهنگ کنید.
  • شواهدی از تأثیر ارتقاء مهارت بر مشارکت و حفظ کارکنان ارائه دهید.
  • مزایای ارتقاء مهارت برای مدیر و سازمان را برجسته کنید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *