مدیریت منابع انسانی

تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB)

DEIB

تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB)، چیزی است که در آینده نزدیک بیشتر  در سازمان‌ها خواهیم دید. چرا اینقدر مهم است؟ و چگونه می‌توانید DEIB را در سازمان خود تقویت کنید؟ برای اطلاعات بیشتر در این مقاله همراه ما باشید.

تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB) چیست؟

متنوع بودن، عادلانه بودن و فراگیر بودن برای ایجاد محیط کاری مناسب به افراد کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را ارائه دهند اما کافی نیست چرا که در شرایط جدید دنیای کار امروز مناسب نخواهد بود. حتی یک محل کار که قصد دارد DEI باشد، گاهی اوقات نمی‌تواند کارمندان برتر خود را حفظ کندزیرا کارکنان احساس تعلق ندارند.

کارکنانی که احساس راحتی دارند معمولا تمایل بیشتری دارند که برای مدت طولانی‌تری در سازمان حضور داشته باشند و این حضور می‌تواند به چندین سال بی‌انجامد که تعلق در محل کار باعث تغییر به سمت ایمنی روانی و شمول واقعی می شود.

DEIB نشان دهنده یک بخش جدایی ناپذیر و بلند مدت سازمان است. این چیزی است که سازمان‌ها و تیم‌های منابع انسانی به طور فزاینده‌ای در حال درک آن هستند هر چه DEIB در یک سازمان برقرار باشد احتمال موفقیت سازمان هم بیشتر خواهد بود چرا که کارکنان وفادارز بیشتری هم در این صورت در سازمان خود دارد.

بر اساس گزارش و آمارهای سال 2021 در مورد تعلق در محل کار از موسسه نیروی کار Achievers، گفته شده که تعلق یک عامل کلیدی برای موفقیت سازمانی است:

تعلق در محل کار، به طور مثبت بر حفظ کارکنان تأثیر می گذارد. 40 درصد از پاسخ دهندگان با حس تعلق قوی به ندرت به جستجوی شغل در جای دیگر فکر می کنند، در مقابل 5 درصد از پاسخ دهندگان با احساس تعلق پایین در این بررسی‌ها مشاهده شده است.

تعلق در محل کار، بهره وری را افزایش می‌دهد. 45 درصد از پاسخ دهندگان با حس تعلق قوی می گویند که در محل کار خود در سازنده‌ترین حالت ممکن خود هستند. تنها 6 درصد از کسانی که حس تعلق پایینی دارند این را می گویند.

تعلق در محل کار بهترین نوع برندسازی کارفرمایی است. 51 درصد از پاسخ دهندگان با حس تعلق قوی شرکت خود را به عنوان مکانی عالی برای کار توصیه می کنند، در حالیکه 4 درصد از کسانی که احساس تعلق پایینی دارند با این موضوع موافق هستند.

تفاوت بین شمول و تعلق چیست؟

به طور خلاصه، و به زبان ساده، شمول شامل تلاش ها و رفتارهایی است که می‌تواند توسط سازمان و تیم منابع انسانی در افراد تقویت شود. تعلق چیزی است که خود کارمندان احساس می کنند و نتیجه تلاش‌های شما برای شمولیت است.

محیط کاری فراگیر محیطی است که افراد در آن احساس امنیت کنند. آنها مجبور نیستند از نشان دادن شخصیت واقعی، استعدادها و آرزوهای خود و همچنین ناامنی ها، تردیدها و نگرانی‌های خود بترسند. این جایی است که هرکسی می‌تواند تمام خود را به کار بیاورد و آزادانه نظر خود را بیان کند.

برای ایجاد این نوع محیط، هر فردی در سازمان نقش خود را دارند. البته این به رهبری و مدیریت در شرکت بستگی دارد که نمونه‌های درست را ارائه دهند. ایجاد یک محیط فراگیر شامل سیاست‌های عادلانه و شفاف کارکنان و همچنین شیوه‌های استخدام و پاداش فراگیر است.

با این حال، هر یک از کارکنان نیز به طور فعال به ایجاد محل کار فراگیر کمک می‌کنند. به عنوان مثال به رفتارهایی مانند:

  • گسترش درک فرد از تعصبات ناخودآگاه،
  • گوش دادن فعالانه به آنچه که همکاران خود می گویند،
  • اهمیت به حرف‌های دیگران

در یک سناریوی ایده آل، احساس تعلق نتیجه این تلاش‌ها و رفتارهاست. تعلق به این معناست که کارکنان احساس کنند به عنوان اعضای یک گروه پذیرفته شده در سازمان مرتبط هستند.

احساس تعلق یک نیاز اساسی انسان است که در سلسله مراتب نیازهای مزلو نیز تعریف شده است:

تعلق داشتن به انگیزه درونی شخص نیز مرتبط است زیرا دقیقا در این نقطه احساس ارزشمندی می‌کنند. آنها از کاری که انجام می‌دهند لذت می‌برند و آن را ارزشمند و جالب می‌دانند و این به آن‌ها احساس رضایت می‌دهد.

احساس تعلق با یک حس مشترک هدف و ارتباط پرورش می‌یابد. بنابراین، اگر افرادی در سازمان خود دارید که ارزش‌ها (و انگیزه درونی) یکسانی دارند، این به طور مثبت بر احساس تعلق آن‌ها تأثیر می‌گذارد. روش‌های انجام این کار را در بخش زیر توضیح می‌دهی.

شمول و تعلق با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. در اصل، اگر سازمان شما فراگیر نباشد، برای افراد بسیار دشوار خواهد بود که بدون توجه به ارزش‌های مشترک بالقوه شما و انگیزه‌های درونی خود احساس کنند که به آنها تعلق دارند.

تنوع، برابری و شمول

چگونه DEIB را تقویت کنیم؟

بیایید نگاهی به هفت راه‌حل بیندازیم که به شما کمک می کند هر کاری را که می‌توانید در بخش سازمانی انجام دهید تا DEIB را تقویت کنید تا کارکنان احساس تعلق بیشتری داشته باشند و همچنین بقیه موارد ارزش و انگیزه درونی آنهاست.

  1. بررسی DEI

در یک محیط کاری که متنوع، فراگیر و منصفانه نیست، احساس تعلق به افراد چالش برانگیز است. Lorraine Vargas-Townsend، مدیر ارشد کارکنان ESO، در یک مصاحبه پادکستی در این خصوص بیان کرد که:

“من فکر می کنم نگاه به تنوع آنطور که باید به طور دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی‌گیرد لذا مشمولیت و تعلق روشی است که همه کارکنان در شرکت می‌توانند به واسطه آن پیشرفت داشته باشند بنابراین بی‌اندیشید که چگونه می‌توانید این موارد را در سازمان خود لحاظ کنید.

استراتژی های گوش دادن به کارکنان

گوش دادن به کارکنان و دریافت بازخورد منظم برای درک خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها و شناسایی مشکلات و نگرانی‌ها در اسرع وقت بسیار حیاتی می‌باشد.

۲- روی هدف تمرکز کنید

اکنون بیش از هر زمان دیگری، کارکنان به دنبال هدفی در کاری که انجام می دهند، هستند. در محل کار، این بدان معنی است که آنها می خواهند با مأموریت (یعنی “چه چیزی” و “چگونه”) و چشم انداز (یعنی “چرا”) سازمانی که برای آن کار می کنند همخوانی داشته باشند. .

بیایید به چند مثال معروف نگاهی بی‌اندازیم.  

ماموریت  IKEA: طیف گسترده‌ای از محصولات مبلمان منزل با طراحی خوب و کاربردی را با قیمت‌های بسیار پایین ارائه دهید که تا حد امکان افراد قادر به خرید آن‌ها باشند.

چشم انداز IKEA: برای ایجاد یک زندگی روزمره بهتر برای قشر زیادی از مردم.

ماموریت TED: ایده ها را گسترش دهید.

چشم انداز TED: ما شدیداً به قدرت ایده‌ها برای تغییر نگرش، زندگی و در نهایت، جهان اعتقاد داریم.

بنابراین، ماموریت و چشم انداز شما باید قابل مشاهده باشد و اگر تاکنون به این موضوع توجهی نداشتید بهتر است کهبه دنبال ماموریت و چشم‌انداز قابل درک و درست برای سازمان خود باشید.

در اینجا یک مثال ساده و در عین حال موثر از این مورد آورده شده است: ماموریت و یا چشم انداز خود را در امضای ایمیل سازمان خود بگنجانید. با انجام این کار، هر ایمیلی که یک نامزد از طرف یک استخدام‌کننده، مدیر استخدام یا هر شخص دیگری در شرکت دریافت می‌کند، پیام سازمان را به صورت زیرکانه به کارکنان احتمالنشان می‌دهد.

  1. پذیرفتن این که شرکت مناسب همه نیست

همه نمی‌توانند در سازمان شما کار کنند و این چیز خوبی است. دقیقاً در این مورد در مصاحبه پادکستی با آنا بوبر-فارویچ، مدیر ارشد کارکنان شرکت استرالیایی فین تک صحبت کردیم که می‌گوید:

در جنگ برای جذب استعدادها، وقتی صحبت از فضای فناوری در استرالیا می‌شود، نمی‌توانید با غرامت یا صبحانه رایگان برنده شوید. شما فقط با ایجاد فرصت‌های معنادار برای افراد می‌توانید برنده شوید تا واقعاً تأثیر بگذارند و بهترین باشند و بله، ما برای همه نیستیم. افرادی که می‌خواهند زندگی کاری راحت‌تر و به طور بالقوه متعادل‌تری با سالن بدنسازی در دفتر داشته باشند، قطعاً ما را به عنوان کارفرمای خود انتخاب نمی‌کنند. اما برای افرادی که اینجا هستند تا محصولات نوآورانه بسازند و واقعاً تغییری در جهان ایجاد کنند و جامعه ای بدون بدهی ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد مسئولانه وام بدهند، اما همچنین بازپرداخت کنند و یاد بگیرند که چگونه از نظر مالی مسئولیت پذیر باشند، من قطعاً فکر می کنم که ما مناسب هستیم. “

  1. برای ایجاد تعلق آگاهانه عمل کنید

احساس تعلق اتفاقی نیست و این زمانی که سازمان شما به سرعت در حال رشد است، چالش برانگیزتر می‌شود بنابراین باید حتما یک استراتژی برای آن داشته باشید.

مدیران تیم در این خصوص باید مطمئن شوند که همه شنیده می شوند. به عنوان مثال، اگر در تیم خود افرادی دارید که به راحتی در جلسات یا بحث های گروهی صحبت نمی کنند، به آنها حس دوستانه بدهید. این بدان معنا نیست که آنها را در محل قرار دهید. ببینید آیا می توانید دستور جلسه را از قبل با آنها در میان بگذارید و به آنها فرصت دهید تا آنچه را که می خواهند بگویند آماده کنند.

وقتی بازخورد دریافت کردید، در مورد آن اقدام کنید. این می‌تواند به این معنی باشد که این چیزی نیست که شما در حال حاضر (بتوانید) به آن بپردازید. سکوت باعث می شود که کارکنان احساس کنند شنیده نمی‌شوند و از آنان قدردانی نشده یا به سادگی نادیده گرفته شده ‌اند که در نهایت این حس نمی‌تواند موجب احساس تعلق در آنان ایجاد کند.

راه دیگر برای تقویت تعلق این است که به کارکنان سازمان خود این فرصت را بدهید که موضع خود را در گروه پیدا کنند چراکه این گروه‌ها افراد را قادر می‌سازند تا گرد هم آیند و بر اساس ویژگی‌ها یا علایق مشترک، ارتباط برقرار کنند.

  1. با همدلی رهبری کنید

رهبری، مثل همیشه، نقش (بزرگ) خود را در این موضوع دارد. وقتی نوبت به ساختن محیطی متنوع، فراگیر و عادلانه می رسد، جایی که مردم احساس می کنند به آن تعلق دارند، درست در دل یک اعتماد ایجاد می‌گردد.

اما چگونه می توان اعتماد ایجاد کرد؟ در یک مصاحبه پادکست با ما، دیوید هانراهان، مدیر ارشد مردمی Eventbrite، دیدگاه جالبی در مورد چگونگی ایجاد اعتماد داشت:

یکی از مواردی که در آموزش رهبری خود در مورد آن صحبت کرده‌ایم این است که با همدلی شروع کنیم تا اعتماد ایجاد کنیم. همدلی و شفقت با خوب بودن متفاوت است، درست است؟ با مهربان بودن فرق دارد اما فرهنگ دلسوزانه فرهنگی است که احتمالاً آسیب پذیری نیز دارد. بنابراین، اگر تیم رهبری شما به طور معمول آسیب‌پذیر است و در مورد امیدها و ترس‌های خود، مشکلاتی که در زندگی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت می‌کنند، این به شما نشان می‌دهد که انسان بودن به چه معناست.

رهبر شما در حال ایجاد یک ارتباط انسانی است و به عنوان یک انسان در سازمان ظاهر می‌شود. من به عنوان یک کارمند و همکار، کمی بیشتر به شما اعتماد خواهم کرد، زیرا شما یک انسان هستید، شما انسان خوبی هستید و سپس، من می خواهم کمی بیشتر از با شما به اشتراک بگذارم. بنابراین، حداقل برای ما، آسیب‌پذیری، ورودی مهمی برای جلب اعتماد است.»

6. کارکنان پاره وقت خود را شامل کنید.

در محیط کار امروزی، اکثر شرکت‌ها دارای نیروی کار متشکل از کارمندان تمام وقت، فریلنسرها، پیمانکاران و سایر انواع کارگران مشروط هستند. متأسفانه، بسیاری از سازمان‌ها با کارگران پاره وقت خود متفاوت از سایر کارکنان خود رفتار می‌کنند. این تفاوت‌ها شامل:

  • عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان پاره وقت
  • ناتوانی در به اشتراک گذاشتن تمام اطلاعات با آنها حتی اگر برای انجام درست کار خود به آن نیاز داشته باشند.
  • کارکنان پاره وقت در رویدادهای تیم یا شرکت دعوت نمی‌شوند.

بنابراین اگر محیطی را ایجاد نکنید که در آن هر نوع کارگری، صرف نظر از مدت قراردادشان، در تمامی موارد و جنبه2های شرکت حضور داشته باشند و در همه موارد در نظر گرفته شوند قطعا در این صورت سخت است که یک شرکت فراگیر داشته باشید.

  1. پاسخگو باشید

هر کسی که “مسئول” تلاش های DEIB سازمان شما است، به احتمال زیاد منابع انسانی و رهبری شرکت، باید در قبال پیشرفت یا عدم موفقیت آن پاسخگو باشد.

ردیابی پیشرفت شما می‌تواند به روش های مختلف انجام شود. در یک جلسه با کارکنان، برگزاری یک نظرسنجی در سطح شرکت، یا هر روش دیگری که مناسب می‌دانید. اطمینان حاصل کنید که ورودی همه اعضای تیم (از جمله کارگران پاره وقت!) را در نظر دارید.

بازخورد به شما این امکان را می‌دهد که یک قدم به عقب بردارید و موفقیت‌ها را ببینید. همچنین می‌توانید زمینه‌های بهبود احتمالی که کسب‌وکارتان باید به آن توجه کند را شناسایی کنید.

ما معتقدیم که DEIB نیرویی است که دنیای کار را در آینده شکل خواهد داد. به همین دلیل ضروری است که از هم اکنون تلاش‌های خود را مطابق با این اصول تطبیق دهید و تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB) را در سازمان خود پیاده سازی و رعایت نمایید.

دوره جامع مدیریت منابع انسانی

جهت ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی خود می‌توانید در این دوره شرکت و همکاری بهتر و بیشتری با نیروی کار خود داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *