توسعه منابع انسانی سرآمد > Researches > آموزش های مهارت محور

آموزش های مهارت محور

توسعه منابع انسانی سرآمد

روش های مختلف گزینش همواره تلاشی است برای ارزیابی توانایی های متقاضی شغل. اگرچه هدف فرایند گزینش جذب بهترین ها است اما از انجا که کارکنان جدید معمولا قادر به اجرای شغل به طور کاملا رضایتبخش نیستند غالبا آنها را باید در اجرای وظایف مورد انتظار آموزش داد.

آموزش فرآیند ارتقاء مهارت ها، توانایی ها و دانش کارکنان برای انجام یک کار خاص است. فرآیند آموزش به تفکر کارکنان شکل و جهت می دهد و منجر به افزایش کیفی عملکرد کارکنان می شود. این امر طبیعی پیوسته ادامه دارد و هرگز پایان نمی یابد. و زمانی اثر بخش است که کاملا تجربی و برنامه ریزی شده باشد یا در پاسخ به یک نیاز صورت پذیرد.

یک برنامه آموزشی تاثیرگذار باید شامل دو رکن اساسی باشد : پاسخگوئی به نیازهای سازمان و پاسخگوئی به نیازهای کارکنان. که این دو در آبنده میتواند زمینه ساز توسعه سازمان باشند.

پس از بکارگماری متقاضیان استخدام ممکن است متوجه شوید که آنها ، مهارت یا دانش کافی برای انجام برخی از امور را ندارند و باید آنها را برای انجام وظایف شان آموزش داد. یا ممکن است بخواهید از کارکنان تان در موقعیت هایی با مسئولیت های متفاوت بهره برداری نمائید که در این صورت نیز توسعه منابع انسانی با آموزش همراه خواهد بود.

نوئه ( Noe-1986  ) وجه تمایز آموزش های بزرگسالان را ” مساله محور بودن ” این آموزش ها بیان میکند و ما در سرآمد بر این باور هستیم که نکته کلیدی اثربخش بودن آموزشهای ضمن خدمت نیز در مساله محور و مهارت محور بودن آموزش هاست .

طراحی دوره های آموزشی در سرآمد مبتنی بر حل مسائل سازمان ها و ارتقاء مهارت های مورد نیاز فراگیران صورت میگیرد  و بر اساس این برآوردها بررسی میشود که مدرس دوره ، باید در آن حوزه  از چه میزان دانش و چه میزان از تجربیات مرتبط برخوردار باشد ؟ و آیا این دوره آموزشی به کارگاه ، کارآموزی و یا پروژه نیاز دارد یا خیر ؟

در سرآمد نه تنها در پی  آموزش و توسعه ، بلکه به دنبال “ حل مساله های مبتلابه سازمان ها  ” هستیم ، نکته ای که اغلب اوقات به آن توجه نمیشود .