دوره مدیریت عملکرد

Posted by: tamasco
Category: دوره آموزشی, فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی،, مدیریت عملکرد, مدیریت منابع انسانی

چرا بازنگری نظام مدیریت عملکرد لازم است ؟

سیستم های ارزیابی عملکرد قدیمی که اهداف عملکردی را فقط یک بار در سال تعیین میکردند و در بازبینی های آخر سال بررسی می شدند رو به انقراض و نابودی هستند.

اکنون شرکت ها میدانند که سیستم های قدیمی ارزیابی عملکرد نیازمند کار و فعالیت زیادی هستند و به تعهد شغلی و عملکرد کارکنان وابسته نیستند.

در حقیقت سیستم های ارزیابی قدیمی نیازمند مدیرانی هستند که اهداف بلند مدت یکساله را تعیین کنند. این اهداف بلند مدت در فاصله ی بین تنظیم و بازبینی شان کهنه شده و دیگر ابزار مناسبی برای اندازه گیری عملکرد نیستند.
همچنین سیستم های قدیمی میتوانند کارکنان را بی انگیزه کنند چرا که کارکنان تصور میکنند روش های قدیمی آینده شغلی آنها را تهدید میکند یا اصلا منجر به توسعه و بهبود آنها نمیشود.
به همین جهت مدل TTM میتواند تغییر قابل ملاحظه ای در مدیریت عملکرد کارکنان ایجاد نموده و مدلی در راستای دستیابی به اهداف سازمان ، اهداف گروههای کاری ، رفتارهای شهروند سازمانی ، کمی سازی میزان دستیابی به اهداف توسعه محور شغلی کارکنان ارائه داده است که قابل آموزش در کسب و کار امروز است .
مدیریت عملکرد فرآیندی مستمر و دنباله دار بین مدیران و کارکنان است که پایه و اساس عملکرد و مشارکت کارکنان در هر سازمانی است و موجب میشود کارکنان خود را برای رسیدن به حداکثر توان بالقوه شان و افزایش بهره وری و موفقیت هر چه بیشتر آماده کنند.

وجوه تمایز مدیریت عملکرد بر اساس مدل ایرانی TTM

– تعریف انتظارات مشخص از مشاغل متنوع سازمان، و شاغلین مختلف هر شغل ( با قابلیت Iink شدن به شغل )
– تعیین اهداف کلان هر سازمان و اهداف خود هر گروه کاری ( یا فرآیندهای سازمان بصورت Synk شده )

– ایجاد اهداف جدید ابلاغی ( با امکان توافق بروی انتظارات سازمان در هریک از اهداف )

– ارائه بازخورد مداوم و ایجاد ابزارهای لازم بسته به نیاز سازمان

– بررسی نتایج و تعریف برنامه های بهبود در راستای آموزش ، انگیزش ، ارتقاء و یا پالایش منابع انسانی و یا بهبود مستمر سازمانی

– پاداش دهی با رعایت مقررات آمره بالادستی ( کار و تامین اجتماعی )

رویکردهای ما در طراحی مدل TTM

– برنامه ریزی عملکرد: مشخص نمودن هدف کارکنان، هدف همراستا با اهداف سازمانی است.

– کوچینگ عملکرد: ارائه ی مسیر مناسب به کارکنان ( اجرای دقیق این مرحله در توانمند سازی کارکنان و ایجاد تعاملی تشویق کننده بسیار موثر است.)

– بررسی عملکرد: ارائه بازخورد مناسب به کارکنان (شناسایی نقاط قوت و نیازمند بحث در مورد چالش هایی که نیاز به بهبود و مربیگری بیشتر دارند).

اهمیت این مرحله این است که بازخورد باید بر اساس شاخص هایی باشد که به خوبی روشن و قابل اندازه گیری است.

ویژگی های مدیریت عملکرد بر اساس مدل TTM

کمک به شناسایی و تدوین عناصر اندازه گیری یا شاخص های کلیدی عملکرد دقیق (KPI )
امکان مشارکت کارکنان در اجرای فرآیند
امکان ارائه بازخورد شفاف و قابل اندازه گیری
بسترسازی برای بازطراحی مشاغل ، فرآیندها و اهداف سازمان( با رویکرد دستیابی به بهره وری پایدار )

سرفصل های دوره

· مدیریت عملکرد و نقش آن برای سازمان های پیشرو
· طراحی و اجرای سیستم مدیریت عملکرد ( تکنیک های استخراج شاخص های قابل اندازه گیری ، شفاف ، و در راستای اهداف و فرآیندهای سازمان )
· الزامات چرخه مدیریت عملکرد (برنامه ریزی،پایش،ارزیابی،بازخور، بهبود)
· پیش نیازهای مدیریت عملکرد در مدل
· ارتباط مدیریت عملکرد با سایر زیرسیستم های منابع انسانی

مقاله مرتبط :

برای آشنایی بیشتر با مدیریت عملکرد در مدل TTM این مقاله را قبل از شرکت در جلسه مطالعه بفرمایید .

منبع : ماهنامه تخصصی تدبیر – سازمان مدیریت صنعتی ، دوره ۲۶، شماره ۲۸۳ – ( ۲-۱۳۹۵ ) *** مدیریت عملکرد کارکنان مبتنی بر مدل TTM: اندازه‌گیری، بازخورد و تقویت مثبت ***

همچنین برای آشنایی با مدل مدیریت منابع انسانی TTM این مقاله را مطالعه بفرمائید :

*** معرفی مدل مدیریت منابع انسانی TTM *** منبع : ماهنامه تدبیر (تخصصی مدیریت) ، شماره 310، دی ماه 97، سال 29

Author: tamasco

دیدگاهتان را بنویسید